•
Я не джерело знань на уроці — я
організатор уроку й помічник дітей.
•
Дитина повинна знати, навіщо їй
це, тобто мету заняття обов'язково формулюйте на уроці разом із учнями, вона
має зацікавити дітей.
•
Позбавтеся у своєму лексиконі
слів: «помилкова відповідь»; «неправильно». Замість цього постійно звертайтеся
до всіх: «Пропоную обговорити...», «А як ви вважаєте?..», «Я вважаю, що... але,
можливо, я помиляюся...».
•
Жодних монологів на уроці! Тільки
живий діалог, у якому беруть участь усі.
•
На кожному уроці — робота в
групах, парах, четвірках, великих групах. Учимося спілкуватися, сперечатися,
обстоювати свою думку, просити про допомогу або пропонувати її.
•
Найголовніше — ваше емоційне
налаштування: «Я вмію володіти своїми емоціями і навчаю цього дітей».
• Якщо після вашого уроку в дитини не залишилося жодних питань, їй нема про що поговорити з товаришами або з вами, вона нічого не прагне розповісти тим, хто не був присутнім на уроці,— отже, навіть якщо урок і був гарним на вашу думку, то в дитини він не залишив сліду.
ЩОДЕННІ ПРАВИЛА ЕФЕКТИВНОЇ ПЕДАГОГІКИ № 2
1. Не бійтеся дітей, адже вони бояться вас більше.
2. Не брешіть своїм учням, діти цього не прощають.
3.
Не будьте лицеміром, цю рису
характеру учні відчувають одразу.
4. Слухайте кожну дитину всім серцем.
5.
Співпереживайте дітям, адже їх
людські проблеми такі самі, як і ваші, тільки пропорційно віку.
6.
Не чіпляйтеся до учнів через
дрібниці, тому що будь-яка людина, зокрема й дитина, недосконала, і не потрібно
в її застереженнях шукати вражих підступів.
7.
Виконуйте самі все те, що
вимагаєте від дітей:
•
якщо просите дітей не
спізнюватися, зустрічайте їх на порозі школи;
•
якщо не любите запізнень на урок,
починайте організаційний момент водночас із дзвінком;
• якщо вимагаєте регулярного виконання домашніх завдань, то щодня перевіряйте
їх.
8.
Завжди чітко працюйте із
документацією, що допоможе уникнути конфліктів із адміністрацією школи.
9.
Не бійтеся розмовляти з батьками
учнів, розповідайте їм як про досягнення своїх підопічних, так і про їх
недоопрацювання. Сміливо відстоюйте свою позицію, якщо впевнені у правоті.
10.
Навчіться прощати своїм колегам
і, звісно ж, учням.
11. Завжди заходьте до класу у доброму гуморі. Спробуйте позбутися образ і роздратування з попереднього уроку
ЩОДЕННІ ПРАВИЛА ЕФЕКТИВНОЇ ПЕДАГОГІКИ № З
•
Культивуйте у собі спокійне,
доброзичливе, неупереджене ставлення до дитини.
•
Використовуйте позитивне
оцінювання: помічайте у дитині позитивні якості, звертайте увагу на найменші
зміни на краще.
•
Ставте перед дитиною реальні
завдання, зважаючи на її можливості.
•
Будьте послідовними і
систематичними у своїх вимогах.
•
Оцінюйте дії, а не особистість.
•
Порівнюйте людину, її успіхи
тільки із самою собою, а не з іншими.
•
Критикуючи, надавайте можливість реабілітуватися:
демонструйте варіанти бажаної поведінки.
•
Критикуючи, не згадуйте колишніх
помилок (їх можна тільки аналізувати, а не засуджувати).
•
Пам'ятайте: карати — не означає
сварити (утримуйтеся негативних емоцій).
•
Умійте визнавати свої помилки перед
дитиною, не загладжуючи провину потураннями й поступками.
Щоденні правила ефективної педагогіки № 4
•
Дорожіть довірою та любов'ю
дитини до вас, адже це найдорожче, що є в дитині для вас.
•
Найбільшим вашим подарунком для
дитини може стати той час вашого життя, що ви приділяєте їй. Слухайте дитину
серцем — це найчуйніше, що є у вас. Не порівнюйте дитину з іншими дітьми, адже
вона має право бути іншою, вона єдина й неповторна на всій землі.
•
Більше думайте про те, що відчуває
дитина, аніж про те, як вона поводиться. Часто поведінка дитини залежить від
емоційного стану.
•
Почуття дитини, як і ваші, не
вічні. Вона, як і ви, не може злитися, ненавидіти й засмучуватися постійно. Це
минеться.
•
Дитина має право приймати рішення
самостійно.
•
Допоможіть дитині усвідомити, у
чому саме полягає шкідливість звичок. Заборони часто сприяють закріпленню цих
звичок.
•
Не руйнуйте душу дитини образами
й зневагою.
•
Не бийте дитину. Жодна людина не
має такого права.
•
Узгоджуйте вимоги, які висуваєте
до дитини, із її віковими особливостями.
•
Надайте дитині право на помилку.
Хіба ви ніколи не помиляєтеся?
•
Допоможіть дитині усвідомити, чим
її поведінка шкодить їй і оточуючим, а не намагайтеся з'ясувати причину цієї
поведінки — часто вона й сама не знає, що її спричиняє.
•
Знайдіть час і вислухайте дитину.
Іноді їй хочеться розповісти про себе й свої проблеми.
•
Пам'ятайте, що дитина не
відповідає за проблеми дорослих. Пам'ятайте, що дитина вчиться у вас і
намагається вас наслідувати.
•
Будьте щирими із дитиною завжди й
у всьому: коли виражаєте свої почуття, коли слухаєте її, коли робите зауваження
та ін. Якщо схвалюєте — схвалюйте щиро! Радійте щиро! Якщо ви говорите і
думаєте одне, а відчуваєте зовсім інше, дитина це бачить і страждає від
сум'яття та непевності в усьому.
•
Будьте готовими сприймати дитину
як особистість, окрему від вас і не схожу на вас.
•
Якщо дитина виявляє почуття — не
хваліть і не сваріть її за це. Цим ви допоможете їй усвідомити, що почуття
просто є і відчувати їх може кожний, що почуватися певним чином не заборонено і
не соромно.
•
Не робіть дитині зауважень у
присутності інших людей. Поговоріть із нею про це наодинці.