Топ-двадцятка корисних порад
1.
Умійте радіти маленьким успіхам
своїх учнів і співпереживати їх невдачам.
2.
Ви дуже близька людина для свого
учня. Намагайтеся, щоб він був завжди відкритий для вас. Станьте йому другом і
наставником.
3. Не бійтеся зізнатися у своєму незнанні якогось питання. Разом із учнем
перебувайте у постійному пошуку. Допоможіть учневі повірити в себе, у його
успіх. Завдяки цьому він багато що зможе подолати.
4. Не вимагайте на уроці ідеальної дисципліни. Не будьте авторитарним!
Пам'ятайте: урок — це частина життя дитини, яка не повинна бути скутою і
затисненою. Формуйте в учневі особистість — відкриту, захоплену, розкуту,
здатну творити, усебічно розвинену.
5. Прагніть до того, щоб ваші уроки не стали шаблонними, проведеними за
трафаретом. Нехай на уроках здійснюються відкриття, народжуються істини,
підкоряються вершини, тривають пошуки.
6. Кожна зустріч з учителем повинна стати для батьків корисною і
результативною, кожні батьківські збори — озброїти їх новими знаннями з
педагогіки, психології, процесу навчання.
7. Заходьте до класу з посмішкою. Зустрічаючись, зазирніть кожному в очі,
дізнайтеся його настрій і підтримайте, якщо йому сумно.
8. Несіть дітям добру енергію і завжди пам'ятайте, що «учень — це не ємність,
яку необхідно наповнити, а факел, який потрібно запалити».
9.
Пам'ятайте: низькі оцінки дуже
шкідливі для формування характеру. Не захоплюйтеся ними. Шукайте можливість знайти
шляхи подолання невдачі.
10.
Кожен ваш урок повинен бути нехай
маленьким, але кроком уперед, до пізнавання нового, невідомого.
11.
Учень в навчанні завжди повинен
долати труднощі — тільки труднощі розвивають здібності, необхідні для їх
подолання. Не передайте куті меду у визначенні планки труднощів для учнів: вона
не повинна бути завищеною або заниженою.
12.
Навчайте своїх учнів трудитися.
Не шукайте легкого шляху в навчанні, але пам'ятайте, як важливо підтримати,
підбадьорити, опинитися поруч у важкій ситуації. Відчувайте, де необхідні ваше
плече, ваші знання, ваш досвід.
13.
Якщо з-поміж двох балів думаєте,
який обрати,— не сумнівайтеся, поставте вищий! Повірте в дитину! Окриліть її
та обнадійте!
14.
Не приховуйте від дітей своїх
добрих почуттів, але пам'ятайте: ніколи не повинно бути особливого місця для
«мазунчиків».
15.
Намагайтеся в кожній дитині
побачити призначене їй, відкрийте її для неї самої та розвиньте у ній те
приховане, про що вона й не підозрює.
16.
Пам'ятайте: дитині повинно бути
цікаво на уроці. Тільки за цих умов дитина стає уважною.
17.
У спілкуванні з батьками своїх
учнів пам'ятайте, що їх діти — найдорожче для них у житті. Будьте розумними й
тактовними. Знаходьте потрібні слова. Намагайтеся не образити і не принизити
їх гідності.
18.
Не бійтеся вибачитися, якщо були
неправі. Ваш авторитет в очах учнів тільки підвищиться. Будьте терплячими також
до їх помилок.
19.
Живіть із дітьми повним життям.
Радійте й засмучуйтеся разом із ними. Захоплюйтеся і дивуйтеся. Жартуйте і наставляйте.
Учіть бути нетерплячими до брехні й насильства. Учіть справедливості,
завзятості, правдивості.
20.
Будьте завжди витриманими,
терплячими, урівноваженими.
Корисні поради на кожен день
1. Постійно пам'ятайте про те, що учень, який сидить у класі перед вами,—
особистість, що ви цю людину повинні навчити.
2. Визначте для себе кілька важливих моментів і неухильно їх виконуйте: починайте урок завжди вчасно; завжди будьте готовими до уроку,
чого б це вам не коштувало; приходьте у клас хоча б за 15 хв
до дзвінка, щоб устигнути перевірити стан кабінету, готовність дошки, учнів,
зробити записи в журналі, відповісти на можливі запитання учнів, самім щось
сказати тощо; обов'язково записуйте на дошці
тему уроку й домашнє завдання, простежте, щоб усі учні записали його в щоденники. 3. Учіться розподіляти увагу, щоб на будь-якому етапі уроку тримати в полі
зору весь клас, встигнути запитати учня, якщо він відволікається або
розмірковує про щось своє. 4. Не зневажайте записи на дошці, навіть простенькі креслення, малюнки, тому
що учень, яким би неуважним він не був, обов'язково перепише з дошки в зошит, 5.
У будь-який спосіб намагайтеся
привернути увагу учнів на уроці: цікавим поясненням, досвідом,
запитанням (працює мимовільна увага); коментуванням розв'язання
завдання з місця, без запису на дошці; уміло застосовуйте на уроці слово
«Увага!», але не зловживайте ним. Учням потрібно обов'язково спочатку сказати,
яку важливу роль на уроці відіграє це слово: якщо вчитель вимовив: «Увага!» —
отже, учень повинен звернути увагу на вчителя, чим би він не займався до цього. 6. Не бійтеся вчитися у своїх колег та учнів, на семінарах та курсах, за
книгами і журналами. Не жалійте себе! 7. Відвідуйте уроки своїх колег, особливо в тих класах, де справи найгірші. Ви отримаєте відповіді на багато
питань, що турбують також і вас. 8. Візьміть собі за правило: до
підготовки кожного урок; ставитися творчо, вносячи родзинку. Не так уже це й
важко, варто тільки виявити бажання. Психологічні дослідження свідчать, що
полонити серця дітей можуть
тільки ті вчителі, які працюють
творчо та з захопленням. Творчість учителя повинна бути постійною, щоденною,
невичерпною. І це не подвиг, а норма педагогічної
праці. 9.
Розробіть дуже докладно конспект
одного або кількох уроків. Нехай вони відрізнятимуться від звичайних: формою
уроку, методами, просто насиченістю,
цікавою інформацією, дослідами тощо. 10.
Не шкодуйте часу на написання
гарного докладного конспекту уроку: у майбутньому заощадите багато часу. Під
час роботи над конспектом використовуйте
свої позначення. Наприклад, червоними кольорами виділяйте тему уроку, запитання
до учнів; зеленим — записи за дослідами й демонстрація; умовними позначками —
те, що необхідно диктувати учням або винести на дошку, та ін. 11.
Запам'ятайте: обіцяв — зроби! 12.
Під час підготовки до уроку
доцільніше розв'язувати завдання на окремих картках, причому завдання з одного
задачника — на картках одного кольору, з підручника — на картках інших
кольорів (різнокольорові картки зробіть із обкладинок старих зошитів). Так
створиться гарна картотека розв'язання задач. Це дуже зручно. 13.
Обов'язково виписуйте методичні
журнали й газети та ведіть картотеку статей. 14.
Готуючись до кожного уроку,
приготуйте мінімальний обсяг найголовніших запитань і понять, тримайте їх у полі
зору учнів весь урок. Аналогічно в кожній темі визначте основні поняття й
багаторазово їх повторюйте протягом всієї теми. 15.
Використовуйте на уроках принцип
Ходжі Насреддіна: «Нехай ті, які знають, розкажуть тим, які не знають».
|